Statybos įstatymas
Atnaujinta: 2023-11-17

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMAS

SKYRIUS

 

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

 

1. Šis įstatymas nustato Lietuvos Respublikoje statomų statinių esminius reikalavimus, šių statinių tyrimo, projektavimo, statybos, rekonstravimo, remonto, atidavimo naudoti, naudojimo ir nugriovimo tvarką, juridinių ir fizinių asmenų, dalyvaujančių statybos procese, santykius ir valstybės valdžios institucijų veiklos principus šioje srityje.

2. Nekilnojamųjų kultūros vertybių ir jų apsaugos zonų tvarkymo darbų reikalavimus nustato Nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymas ir šis įstatymas.

2 straipsnis. Pagrindinės sąvokos

 

Šiame įstatyme vartojamos pagrindinės sąvokos:

statyba - veikla, kurios tikslas - pastatyti (sumontuoti, nutiesti), rekonstruoti, suremontuoti statinį; ši sąvoka taip pat apima nekilnojamųjų kultūros vertybių tvarkymo darbus (pagal tų darbų apibrėžimą, pateiktą Nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatyme);

statinys - pastatas, priestatas, tiesinys (inžineriniai tinklai, keliai ir pan.), statinio sklypas ir visa tai, kas statoma (montuojama, tiesiama) ar pastatyta (sumontuota, nutiesta) naudojant statybines medžiagas, statybos gaminius, statybos dirbinius ir yra pastoviai tvirtai sujungta su žeme. Tai gyvenamieji namai, pramonės, transporto, žemės ūkio, komercijos, sveikatos apsaugos, švietimo, mokslo, kultūros, sporto, valstybės valdžios institucijų, visuomeninių organizacijų ir kiti pastatai, taip pat tiltai, viadukai, pėsčiųjų perėjos, tuneliai, vandentiekio bokštai, rezervuarai, hidrotechnikos įrenginiai, vandens ir nuotekų valymo įrenginiai, pylimai, atraminės sienutės, keliai, gatvės, aikštės, inžineriniai tinklai, monumentalios skulptūros ir kt.;

laikinas statinys - statinys, kurį leidžiama pastatyti (sumontuoti, nutiesti) ne ilgiau kaip 5 metams, o leidimo terminui pasibaigus, jis turi būti nugriautas (išardytas) arba perkeltas į kitą vietą;  projektavimas - veikla, kurios tikslas, atlikus tyrimus, derinimus, parengti statinio projektą;

rekonstravimas - statybinė veikla, kurios tikslas iš esmės pertvarkyti esamą statinį;

remontas - statybinė veikla, kurios tikslas iš dalies arba visiškai atkurti statinio techninę būklę pagal statybos normatyvinių dokumentų reikalavimus arba pagerinti statinio naudojimo savybes;

statytojas (užsakovas) - fizinis arba juridinis asmuo, kuris investuoja kapitalą į statybą ir kartu atlieka užsakovo funkcijas (ar jas perduoda kitam fiziniam arba juridiniam asmeniui);

projektuotojas - juridinis asmuo - Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka įregistruota įmonė, kurios įstatuose numatyta statinių projektavimo veikla; fizinis asmuo, juridinio asmens teisių neturinti įmonė - individuali (personalinė), ūkinė bendrija, nustatyta tvarka įsigiję patentą šiai veiklai; statybos mokslo įstaigos ir aukštųjų mokyklų statybos profilio padaliniai; užsienio valstybės projektavimo firma;

rangovas - juridinis asmuo - Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka įregistruota įmonė, kurios įstatuose numatyta statybos veikla; fizinis asmuo, juridinio asmens teisių neturinti įmonė - individuali (personalinė), ūkinė bendrija, nustatyta tvarka įsigiję patentą šiai veiklai; užsienio valstybės statybos firma;

statybinės medžiagos - gamtinės arba pramoniniu ar kitu būdu pagamintos medžiagos, naudojamos statybai;  statybos gaminiai - pramoniniu būdu gaminami ir stacionariai naudojami gaminiai, kurie patenka į rinką (statybinės medžiagos, elementai, pavienės ar sukomplektuotos statinių ir įrenginių dalys);

statybos dirbiniai - nepramoniniu būdu (dirbtuvėse ar statybos aikštelėse) pagaminti gaminiai;

visuomenės lėšos - valstybės ar savivaldybių biudžetų,Valstybinio socialinio draudimo bei kitų valstybinių fondų lėšos; valstybės vardu ar pagal jos garantijas gauti kreditai; užsienio valstybių teikiama ekonominė parama; valstybės vardu gauta labdara ar kita parama; įmonių, įstaigų ir organizacijų pajamos, gautos iš ūkinės veiklos (finansuojamos iš valstybės arba savivaldybių biudžetų ar valstybinių fondų) arba gautos nusavinus ar perleidus jų turtą;

valstybinės reikšmės statiniai - statiniai, nurodyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintame sąraše;

normatyvinis statybos dokumentas - dokumentas, kuris nustato statinio projektavimo, statybos, statinio atidavimo naudoti, naudojimo ir griovimo reikalavimus, taisykles, bendruosius principus ir charakteristikas. Terminas "normatyvinis statybos dokumentas" apima terminus: "statybos techninis reglamentas", "statybos taisyklės", "statybos (projektavimo) techninės sąlygos", "standartas", "rekomendacijos", "metodiniai nurodymai";

statybos techninis reglamentas - normatyvinis dokumentas, kuris nustato privalomus statybos techninius reikalavimus;

specialūs reikalavimai - valstybės valdžios institucijų pagal įstatymų joms suteiktą kompetenciją normatyvinių dokumentų nustatyti privalomi aplinkos apsaugos, nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos, higienos, priešgaisrinės apsaugos, darbo saugos, branduolinės energetikos saugos ir kiti reikalavimai, susiję su įvairiomis žmonių veiklos sritimis (tarp jų su projektavimu, statyba, statinių atidavimu naudoti, statinių naudojimu ir nugriovimu);

projektavimo techninės sąlygos - reikalavimai prijungti

statinį ir statybos sklypą prie bendro naudojimo inžinerinių

tinklų ar transporto komunikacijų arba juos tiesti;

projektavimo specialios sąlygos - valstybės valdžios

institucijų ir savivaldos vykdomųjų institucijų specialius

reikalavimus nustatančios sąlygos, kurios parengiamos tik tuo

atveju, kai nėra atitinkamų normatyvinių dokumentų ar kai tie

reikalavimai priklauso nuo statinio ir statybos sklypo

konkrečios vietos ir jo aplinkos;

statinio projektas - normatyviniuose statybos

techniniuose dokumentuose nustatyta kompleksinė techninė

dokumentacija (tekstas, skaičiavimai, brėžiniai), skirta

statinio statybai įteisinti ir statyti.

 

3 straipsnis. Statytojo teisė

 

1. Statytojo teisę Lietuvos Respublikoje turi Lietuvos

bei užsienio valstybių fiziniai ir juridiniai asmenys.

2. Ši teisė realizuojama, kai:

1) turimas sklypas, įsigytas nuosavybės, nuomos ar kita

Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta teise;

2) yra nustatyta tvarka parengtas ir suderintas statinio

projektas;

3) nustatyta tvarka gautas leidimas statyti.

3. Šio straipsnio antrosios dalies reikalavimai netaikomi

remontuojant statinį, jei:

1) nekeičiamos, nestiprinamos statinio konstrukcijos;

2) nekeičiamas fasadas;

3) nekeičiama statinio ar jo patalpų paskirtis;

4) nekeičiami ir nemontuojami nauji technologiniai bei

kiti įrenginiai, nepertvarkomos statinio bendrosios

inžinerinės sistemos.

4. Šio straipsnio trečiojoje dalyje nurodytiems remonto

darbams neprivalomi šio įstatymo III ir IV bei VI ir VII

skyrių reikalavimai.

 

4 straipsnis. Statinio ir statybos sklypo reikalavimai

 

1. Statinys turi būti pastatytas taip, kad:

1) nekeltų pavojaus žmonių gyvybei, sveikatai, aplinkai;

2) jo architektūra atitiktų statinio paskirtį ir derėtų

prie kraštovaizdžio;

3) būtų nepažeistos nekilnojamosios kultūros vertybės;

4) būtų patvarus ir atsparus;

5) būtų numatytos gamtos ir energijos išteklių taupymo,

priešgaisrinės apsaugos, civilinės saugos ir turto apsaugos

techninės priemonės;

6) būtų galima prieiti prie visų statinio dalių apžiūrai

ir remontui atlikti.

2. Statinys turi būti pastatytas taip, kad invalidai ir

senyvi žmonės galėtų patekti į jiems skirtas patalpas

(nustatytas statybos techniniuose normatyviniuose

dokumentuose) ir jomis naudotis.

3. Statinys, kurio statyba finansuojama visuomenės

lėšomis, turi būti statomas taip, kad jo statybos ir naudojimo

išlaidos būtų kuo mažesnės.

4. Statinys turi būti taip statomas ir pastatytas, o jo

sklypas taip tvarkomas, kad statybos metu ir naudojant

pastatytą statinį, trečiųjų asmenų gyvenimo ir veiklos

sąlygos, kurias jie turėjo iki statybos pradžios, būtų

išsaugotos arba pakeistos pagal statybos techninių ir

specialių reikalavimų normatyvinių dokumentų nuostatas. Šios

sąlygos yra:

1) esamų statinių būklės ir naudojimo išsaugojimas;

2) galimybė patekti į valstybės ir visuomenės tvarkomus

viešuosius kelius;

3) galimybė naudotis vandentiekiu, kanalizacija, elektros

ir šilumos energija, dujomis bei ryšio ir kitomis

inžinerinėmis priemonėmis;

4) patalpų, skirtų žmonėms gyventi, natūralus norminis

apšvietimas;

5) apsauga nuo keliamo triukšmo, vibracijos, elektros

trikdymų ir pavojingo spinduliavimo;

6) apsauga nuo oro, vandens ar dirvožemio teršimo;

7) hidrotechnikos ir melioracijos įrenginių išsaugojimas,

kad nebūtų užtvindyta teritorija.

5. Jei pažeidžiami trečiųjų asmenų turtiniai interesai,

šiems asmenims turi būti atlyginama Lietuvos Respublikos

įstatymų nustatyta tvarka.

 

 

II SKYRIUS

 

STATYBOS TECHNINIS NORMAVIMAS

 

5 straipsnis. Techninio normavimo teisiniai pagrindai ir

 

pagrindiniai principai.

Techninio normavimo dokumentų sistema

1. Statybų techninio normavimo teisinius pagrindus sudaro

šis įstatymas ir poįstatyminiai aktai.

2. Lietuvos Respublikos nacionalinė normatyvinių statybos

techninių dokumentų sistema turi neprieštarauti Europos

Sąjungos ir tarptautinių organizacijų (jei Lietuva yra jų

narė) normatyvinių statybos techninių dokumentų sistemos

principams ir reikalavimams.

3. Normatyvinių statybos techninių dokumentų sistemą

sudaro Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotų valstybės

valdžios institucijų, kitų įstaigų ir organizacijų (mokslo,

mokymo, visuomeninių) bei įmonių, bendrovių, asociacijų

nustatyta tvarka patvirtintų ar priimtų normatyvinių techninių

dokumentų, reglamentuojančių statinių projektavimą, jų

statybą, statinių atidavimą naudoti ir jų naudojimą, visuma.

 

6 straipsnis. Normatyviniai statybos techniniai

 

dokumentai

1. Normatyviniai statybos techniniai dokumentai yra

privalomieji ir juos papildantys - laisvai pasirenkami.

2. Privalomieji statybos techniniai dokumentai yra

Vyriausybės įgaliotos valstybės valdžios institucijos

patvirtinti statybos techniniai reglamentai.

3. Visi kiti normatyviniai statybos techniniai dokumentai

(standartai, taisyklės, techninės sąlygos, rekomendacijos,

metodiniai nurodymai) yra laisvai pasirenkami. Laisvai

pasirenkamas normatyvinis dokumentas tampa privalomuoju, jei

tai nurodoma atitinkamų valstybės valdžios institucijų

dokumentuose, reglamentuose, sutartyse.

4. Normatyvinių statybos techninių dokumentų rengimo ir

tvirtinimo tvarką nustato Vyriausybė arba jos įgaliota

valstybės valdžios institucija.

5. Normatyvinius dokumentus, nustatančius specialius

reikalavimus, susijusius su projektavimu, statinių statyba, jų

atidavimu naudoti ir statinių naudojimu, tvirtina atitinkamas

ministras kartu su Vyriausybės įgaliota valstybės valdžios

institucija.

 

7 straipsnis. Tarptautinių organizacijų ir užsienio

 

valstybių normatyvinių

statybos techninių dokumentų taikymas

1. Lietuvos Respublikoje gali būti taikomi tarptautinių

organizacijų ir užsienio valstybių statybos techniniai

normatyviniai dokumentai:

1) tarptautinių organizacijų - jei Lietuva yra jų narė

arba jei tos organizacijos neriboja jų parengtų normatyvinių

dokumentų naudojimo;

2) užsienio valstybių (nacionaliniai) - pagal valstybių

susitarimus;

3) užsienio valstybių organizacijų - pagal tų

organizacijų ir Lietuvos Respublikos juridinių asmenų

susitarimus.

2. Šiame straipsnyje nurodytų statybą reglamentuojančių

normatyvinių dokumentų įteisinimo tvarką nustato Lietuvos

Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės valdžios

institucija.

 

III SKYRIUS

 

PAGRINDINĖS STATYBOS TECHNINĖS VEIKLOS SRITYS

 

8 straipsnis. Statybos techninės veiklos pagrindinės

 

sritys

1. Statybos techninės veiklos pagrindinės sritys yra:

1) statinio projektavimas ir autorinė priežiūra;

2) statinio projekto ir statinio ekspertizė;

3) vadovavimas statinio statybos darbams;

4) statinio statybos techninė priežiūra.

2. Pagrindinėms statybos techninės veiklos sritims gali

vadovauti ir atlikti toms sritims priskirtas funkcijas tik

atestuoti specialistai, turintys specialų techninį

išsilavinimą ir profesinį patyrimą.

3. Specialistų, dirbančių pagrindinėse statybos techninės

veiklos srityse, atestavimo tvarką nustato Vyriausybė arba jos

įgaliota valstybės valdžios institucija.

4. Nustatyta tvarka atestuoti asmenys, dirbantys

pagrindinėse statybos techninės veiklos srityse, už priskirtų

funkcijų tinkamą atlikimą atsako pagal įstatymus.

 

IV SKYRIUS

 

STATYBOS PROCESO DALYVIAI,

JŲ PAREIGOS IR TEISĖS

 

9 straipsnis. Statybos proceso dalyviai

 

Statybos proceso dalyviai yra:

1) statytojas (užsakovas);

2) projektuotojas;

3) statybos rangovas (toliau - rangovas);

4) statinio statybos techninis prižiūrėtojas;

5) statybos medžiagų bei statybos gaminių gamintojas ir

prekybininkas.

 

10 straipsnis. Statytojo (užsakovo) pareigos ir teisės

 

1. Statytojas (užsakovas) privalo:

1) gauti iš savivaldos vykdomųjų institucijų, kitų

institucijų nustatytas projektavimo technines ir specialias

sąlygas;

2) atlikti statinio statybos sklypo ir gretimų statinių

bei sklypų, kuriems statyba gali daryti neigiamą poveikį,

normatyvinių dokumentų nustatytus tyrimus;

3) turėti nustatyta tvarka parengtą, suderintą ir

patvirtintą statinio projektą (iki tvirtinimo atlikti projekto

privalomą ekspertizę) pagal normatyvinių statybos dokumentų

reikalavimus;

4) esant būtinybei (pasikeitus normatyvinių statybos

dokumentų reikalavimams) pataisyti statinio projektą ir jo

pakeitimus įforminti nustatyta tvarka;

5) gauti apskrities valdytojo administracijos statybos

valstybinės priežiūros tarnybos leidimą statyti statinį;

6) organizuoti statinio statybą ir ją finansuoti

sutartyje numatytu laiku ir sąlygomis;

7) organizuoti ir atlikti statinio statybos techninę

priežiūrą;

8) sudaryti sutartį su projektuotoju atlikti autorinę

statinio statybos priežiūrą (jei tai nustato normatyviniai

dokumentai);

9) užsakyti nustatyta tvarka padaryti nutiestų

inžinerinių tinklų ir komunikacijų kontrolines geodezines

nuotraukas;

10) atlyginti sutarčių šalims, fiziniams ir juridiniams

asmenims bei valstybei ar savivaldybei atsiradusius dėl

statytojo (užsakovo) kaltės nuostolius: dėl sutartinių

įsipareigojimų nevykdymo (arba netinkamo vykdymo), projekto ir

normatyvinių dokumentų pažeidimo, blogos statinio statybos

padarinių, tyčinės arba neatsargios veiklos (neveikimo), taip

pat dėl vienašalio sutartinių įsipareigojimų vykdymo

nutraukimo ir dėl neteisėtų veiksmų (sprendimų ir nurodymų);

11) nustatyta tvarka organizuoti baigto statyti statinio

priėmimą naudoti;

12) teisiškai įregistruoti priimtą naudoti statinį;

13) suteikti užsienio valstybių firmoms (projektuotojams,

rangovams) iki sutarčių pasirašymo su jomis informaciją apie

šį ir kitus Lietuvos Respublikoje galiojančius su statyba

susijusius įstatymus, poįstatyminius aktus ir normatyvinius

statybos techninius dokumentus.

2. Statytojas (užsakovas) turi teisę:

1) pasirinkti projektavimo būdą (užsakyti parengti

statinio projektą projektuotojui arba rangovui) ir statybos

būdą (rangos arba ūkio);

2) pasirinkti projektuotojus ir rangovus savo nuožiūra

arba konkurso tvarka, o statiniams, kurių statyba finansuojama

visuomenės lėšomis, Vyriausybės nustatyta tvarka;

3) nustatyti kartu su projektuotoju statinio projekto

rengimo stadijas, projekto detalumo laipsnį ir parengimo

terminus.

 

11 straipsnis. Projektuotojo pareigos ir teisės

 

1. Statinio projektą gali rengti kiekviena Lietuvos

Respublikoje įregistruota įmonė, kurios įstatuose numatyta

statybos projektavimo veikla; fizinis asmuo, neturinti

juridinio asmens teisių įmonė - individuali (personalinė),

ūkinė bendrija, nustatyta tvarka įsigiję patentą šiai veiklai;

statybos mokslo įstaigos ir aukštųjų mokyklų statybos profilio

padaliniai; užsienio valstybės projektavimo firma, turinti

savo šalies institucijų išduotus atestacijos dokumentus.

2. Statinių (pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės

patvirtintą sąrašą), kuriuose įvykus avarijoms gali būti daug

žmonių aukų, taip pat kuriuose vyksta pavojinga žmonių

sveikatai ir aplinkai veikla (toliau - ypatingos svarbos

statiniai) projektus gali rengti Lietuvos Respublikoje

įregistruota projektavimo verslo įmonė arba užsienio valstybės

projektavimo firma, gavusios šios veiklos atestatą Lietuvos

Respublikos Vyriausybės arba jos įgaliotos valstybės valdžios

institucijos nustatyta tvarka.

3. Projektuotojas privalo:

1) paskirti statinio projekto vadovą, kuriam taikomi šio

įstatymo 8 straipsnio antrosios, trečiosios ir ketvirtosios

dalių reikalavimai;

2) vykdyti sutartinius įsipareigojimus, parengti statinio

projektą taip, kad jis atitiktų Lietuvos Respublikos įstatymų,

teritorijų planavimo dokumentų, statybos ir kitų normatyvinių

dokumentų privalomus reikalavimus ir nustatytas projektavimo

technines ir specialias sąlygas;

3) suderinti statinio projektą nustatyta tvarka, pataisęs

jį pagal statytojo (užsakovo), projektavimo technines ir

specialias sąlygas nustačiusių institucijų bei subjektų ir

savivaldos vykdomųjų institucijų pastabas, jei jos pagrįstos

normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimais;

4) pataisyti statinio projektą pagal privalomas

ekspertizės pastabas;

5) užsakovui pageidaujant, atlikti statinio statybos

autorinę priežiūrą pagal sutartį;

6) dalyvauti statinį atiduodant naudoti;

7) atlyginti sutarčių šalims, fiziniams ir juridiniams

asmenims bei valstybei ar savivaldybei nuostolius,

atsiradusius dėl projektuotojo kaltės - dėl sutartinių

įsipareigojimų nevykdymo (netinkamo vykdymo), normatyvinių

dokumentų pažeidimo, blogo projekto padarinių, tyčinės arba

neatsargios veiklos (neveikimo), taip pat dėl sutartinių

įsipareigojimų vykdymo vienašalio nutraukimo.

4. Projektuotojas (jo įgaliotas specialistas) statybos

metu turi teisę:

1) patekti į statybos teritoriją, patikrinti, kaip

laikomasi projekto, ir apie tai įrašyti į statybos darbų

žurnalą;

2) reikalauti sustabdyti statybos ir montavimo darbus,

jeigu šie darbai atliekami nesilaikant projekto arba nustatoma

avarijos grėsmė, ir pranešti apie tai apskrities valdytojo

administracijos statybos valstybinės priežiūros tarnybai.

5. Projektuotojui tenka Lietuvos Respublikos įstatymų

nustatyta administracinė, civilinė ir baudžiamoji atsakomybė

už blogų projektų padarinius statybos metu ir per projektavimo

sutartyje nustatytą garantinį laiką (kurio pradžia

skaičiuojama nuo statinio atidavimo naudoti dienos), bet ne

trumpesnį kaip:

1) statinių - 5 metai;

2) paslėptų statinio elementų (konstrukcijų, vamzdynų) -

10 metų.

 

12 straipsnis. Rangovo pareigos ir teisės

 

1. Statybos rangovu gali būti kiekviena Lietuvos

Respublikoje įregistruota įmonė, kurios įstatuose numatyta

statybos veikla; fizinis asmuo, neturinti juridinio asmens

teisių įmonė - individuali (personalinė), ūkinė bendrija,

nustatyta tvarka įsigiję patentą; užsienio valstybės statybos

firma, turinti savo šalies institucijų išduotus atestacijos

dokumentus.

2. Ypatingos svarbos statinius, nurodytus šio įstatymo 11

straipsnio antrojoje dalyje, statyti gali tiktai Lietuvos

Respublikoje įregistruota statybos verslo įmonė ar užsienio

valstybės statybos firma, gavusios šios veiklos atestatą

Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos valstybės

valdžios institucijos nustatyta tvarka.

3. Rangovas privalo:

1) paskirti statybos vadovą, kuriam taikomi šio įstatymo

8 straipsnio antrosios, trečiosios ir ketvirtosios dalių

reikalavimai;

2) vykdyti sutartinius įsipareigojimus;

3) parengti statinio statybos darbų vykdymo projektą,

statyti pagal statinio projektą, laikantis statybos ir kitų

normatyvinių dokumentų reikalavimų, projektavimo ir statybos

sąlygų, apskrities valdytojo statybos valstybinės priežiūros

tarnybos ir specialių reikalavimų valstybinės priežiūros

institucijų, autorinės priežiūros atlikėjų ir statinio

statybos techninio prižiūrėtojo nurodymų;

4) įrengti prie statybos aikštelės stendą, kuriame turi

būti paskelbti informaciniai duomenys apie statybą;

5) garantuoti saugų darbą, priešgaisrinę ir aplinkos

apsaugą bei darbo higieną statybos aikštelėje, taip pat

gretimos aplinkos apsaugą ir greta statybos aikštelės

gyvenančių, dirbančių, poilsiaujančių ir judančių žmonių

apsaugą nuo statybos darbų sukeliamų pavojų ir nepažeisti

trečiųjų asmenų interesų, nurodytų šio įstatymo 4 straipsnio

ketvirtojoje dalyje;

6) įforminti normatyvinių statybos dokumentų nurodytą

statinio statybos atlikimo dokumentaciją ir perduoti ją

statytojui (užsakovui); jei šią dokumentaciją rangovas

praranda, jis turi savo lėšomis ją atkurti, atlikti

konstrukcijų tyrimus bei paslėptų darbų atidengimą;

7) dalyvauti statinį atiduodant naudoti;

8) atlyginti sutarčių šalims, fiziniams ir juridiniams

asmenims bei valstybei ar savivaldybei nuostolius,

atsiradusius dėl rangovo kaltės - dėl sutartinių

įsipareigojimų nevykdymo (netinkamo vykdymo), projektų ir

normatyvinių dokumentų pažeidimo, blogos statybos padarinių,

tyčinės arba neatsargios veiklos (neveikimo), taip pat dėl

sutartinių įsipareigojimų vykdymo vienašalio nutraukimo.

4. Rangovas turi teisę:

1) konkurso tvarka arba savo nuožiūra pasirinkti

subrangovus, jeigu to nedraudžia statybos rangos sutartis;

2) gauti iš statytojo (užsakovo) apskrities valdytojo

administracijos statybos valstybinės priežiūros tarnybos

išduotą leidimą statyti, tyrimų dokumentaciją, statinio

projektą, jo patvirtinimo dokumentą, projektavimo technines ir

specialias sąlygas bei statinio statybos sąlygas, statybinių

medžiagų, statybos gaminių, dirbinių ir įrenginių kokybę

patvirtinančius dokumentus ir kitus duomenis bei informaciją,

reikalingą sutarties sąlygoms vykdyti;

3) vykdyti kitų statybos proceso dalyvių funkcijas,

išskyrus statinio statybos techninę priežiūrą ir privalomąją

statinio projekto ar statinio ekspertizę.

5. Rangovui tenka Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta

administracinė, civilinė ir baudžiamoji atsakomybė už blogai

atliktų statybos darbų padarinius statybos metu ir per rangos

sutartyje nustatytą statinio garantinį laiką (kurio pradžia

skaičiuojama nuo statinio atidavimo naudoti dienos), bet ne

trumpesnį kaip:

1) statinių - 5 metai;

2) paslėptų statinio elementų (konstrukcijų, vamzdynų) -

10 metų.

 

13 straipsnis. Statinio statybos techninio prižiūrėtojo

 

pareigos ir teisės

1. Statinio statytojas (užsakovas) skiria statinio

statybos techninį prižiūrėtoją, kuriam taikomi šio įstatymo 8

straipsnio antrosios, trečiosios ir ketvirtosios dalių

reikalavimai.

2. Statinio statybos techninis prižiūrėtojas privalo:

1) tikrinti, kad statyba būtų atliekama pagal statinio

projektą, kontroliuoti statyboje naudojamų statybinių

medžiagų, statybos gaminių ir dirbinių bei įrenginių kokybę ir

neleisti jų naudoti, jeigu jie neatitinka statinio statybos

projekto, statybos ir kitų normatyvinių dokumentų privalomųjų

reikalavimų ir nepateikti kokybę patvirtinantys dokumentai;

2) tikrinti atliktų statybos ir montavimo darbų kokybę ir

jų kiekius, rekomenduoti statytojui (užsakovui), kad būtų

apmokėta rangovui už atliktus darbus, jei dėl jų nėra pastabų;

3) tikrinti ir priimti paslėptus statybos bei montavimo

darbus, dalyvauti išbandant ir priimant inžinerinius tinklus,

instaliacijas, įrenginius, konstrukcijas;

4) kartu su rangovu rengti statinio atidavimo naudoti

dokumentaciją ir dalyvauti priimant naudoti statinį.

3. Statinio statybos techninis prižiūrėtojas turi teisę

reikalauti, įrašydamas į statybos darbų žurnalą:

1) kad statybos vadovas pateiktų atliktų statybos ir

montavimo darbų, panaudotų statybinių medžiagų, statybos

gaminių ir dirbinių bei įrenginių kokybę patvirtinančius

dokumentus;

2) kad statybos rangovas pašalintų statinio projekto ar

statybos ir kitų normatyvinių dokumentų reikalavimų

pažeidimus;

3) kad statybos rangovas ištaisytų blogai atliktus

statybos ir montavimo darbus;

4) kad būtų nutraukti statybos ir montavimo darbai, jeigu

jie kelia pavojų žmonėms bei aplinkai, ir apie tai informuoti

apskrities administracijos statybos valstybinės priežiūros

tarnybą ir statytoją (užsakovą).

4. Statinio statybos techninės priežiūros tvarką nustato

Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės valdžios institucija.

5. Statinio statybos techniniam prižiūrėtojui tenka

Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta administracinė,

civilinė ir baudžiamoji atsakomybė už statinio projekto

pažeidimą, už priimtų blogai atliktų statybos darbų padarinius

statybos metu ir per rangos sutartyje nustatytą statinio

garantinį laiką, kuris nurodytas šio įstatymo 12 straipsnio

penktojoje dalyje.

 

14 straipsnis. Statybinių medžiagų ir statybos gaminių

 

bei dirbinių gamintojai ir

prekybininkai

1. Įmonės, gaminančios statybines medžiagas ir statybos

gaminius bei dirbinius, atsako už jų laikančios galios

atitikimą ir kitus techninius rodiklius, kurie nurodyti

kokybės sertifikatuose.

2. Statybinių medžiagų ir statybos gaminių sertifikavimo

įstaigų ir bandymų laboratorijos privalo būti akredituotos.

Akreditavimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė

arba jos įgaliotos valstybės valdžios institucijos.

3. Prekiauti statybinėmis medžiagomis ir statybos

gaminiais turi teisę įmonės, įregistruotos Lietuvos

Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

4. Prekybos veiklą reguliuoja ir prekybininkų atsakomybę

nustato Prekybos įstatymas.

 

V SKYRIUS

 

STATINIŲ NAUDOTOJAI

 

15 straipsnis. Statinių naudotojų pareigos ir teisės

 

1. Statinių naudotojai yra statinių savininkai,

nuomininkai bei kiti juridiniai ir fiziniai asmenys, įgiję

teisę naudotis statiniu.

2. Naudotojai privalo:

1) laikytis statinių naudojimo taisyklių, priešgaisrinės

apsaugos, aplinkos apsaugos, higienos ir nekilnojamųjų

kultūros vertybių apsaugos reikalavimų;

2) naudoti statinį (jo patalpas) pagal paskirtį, tinkamai

jį prižiūrėti, prireikus jį remontuoti;

3) laiku atlikti periodines profilaktines statinių

apžiūras;

4) nustatyta tvarka gauti apskrities valdytojo

administracijos statybos valstybinės priežiūros tarnybos

leidimus pastatams rekonstruoti, remontuoti, paskirčiai

pakeisti ar nugriauti;

5) suremontuoti, rekonstruoti arba nugriauti statinius,

jeigu tolesnis jų naudojimas kelia pavojų žmonių gyvybei,

sveikatai ir turtui arba gali sukelti pavojingas gamtai

situacijas ar nelaimes.

3. Šio straipsnio antrosios dalies 5 punkte nustatytą

prievolę statinį nugriauti gali atlikti tik statinio

savininkas.

4. Statinių naudotojai turi teisę naudoti statinį tik

pagal jo paskirtį ir tik po to, kai baigtas statinys nustatyta

tvarka priimtas naudoti.

5. Statinių savininkų (nuomotojų) ir nuomininkų santykius

reguliuoja jų tarpusavio sutartys ir Lietuvos Respublikos

įstatymai.

 

VI SKYRIUS

 

STATINIO PROJEKTAVIMAS

 

16 straipsnis. Statinio projektas. Projektavimo sąlygos

 

1. Statinio projektas rengiamas:

1) vadovaujantis teritorijų planavimo, normatyviniais

statybos dokumentais ir normatyviniais specialių reikalavimų

dokumentais;

2) vadovaujantis detaliu teritorijos planu;

3) vadovaujantis statybos sklypo įregistravimo

dokumentais;

4) laikantis statinio projektavimo techninių ir specialių

sąlygų;

5) laikantis statytojo (užsakovo) užduotyje ir

projektavimo sutartyje nustatytų sąlygų;

6) vadovaujantis statinio statybos sklypo geodezinių,

geologinių, hidrogeologinių, aplinkos taršos ir kitų tyrimų

duomenimis, o rekonstruojant, išplečiant ar pakeičiant

statinio (jo patalpų) paskirtį, taip pat paties statinio ir

gretimų statinių, kuriems gali turėti įtakos numatomi statybos

darbai, tyrimo duomenimis.

2. Statinių projektų rengimo tvarką nustato Vyriausybė

arba jos įgaliota valstybės valdžios institucija.

3. Projektavimo sąlygas nustato:

1) technines sąlygas - inžinerinių tinklų ir transporto

komunikacijų, prie kurių numatoma prijungti statinį ir

statinio statybos sklypą, savininkai ar tuos tinklus ir

komunikacijas eksploatuojančios įmonės;

2) specialias sąlygas - specialių reikalavimų valstybinės

priežiūros institucijos ir savivaldos vykdomosios

institucijos.

4. Visos projektavimo sąlygos turi būti įrašytos į

statinio statybos kompleksinį dokumentą, kurį statytojui

(užsakovui) išduoda savivaldos vykdomosios institucijos.

5. Projektavimo sąlygų nustatymo tvarką tvirtina

Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės valdžios institucija.

6. Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės valdžios

institucija turi teisę panaikinti statinio projektavimo

technines ir specialias sąlygas, jei jų reikalavimai

nepagrįsti statinio ir jo statybos reikmėmis arba nenustatyti

specialūs reikalavimai, ir pareikalauti iš sąlygas nustačiusių

institucijų ir subjektų jas pakeisti arba apriboti.

 

17 straipsnis. Statinio projekto derinimas ir tvirtinimas

 

1. Statinio projektą tvirtina statytojas (užsakovas).

2. Iki statinio projekto tvirtinimo projektas turi būti

nustatyta tvarka suderintas:

1) su statinio projektavimo technines ir specialias

sąlygas nustačiusiomis institucijomis ir subjektais;

2) su savivaldos vykdomosiomis institucijomis;

3) su Aplinkos apsaugos ministerija (tais atvejais, kai

pagal nustatytą tvarką statinio projekte turi būti atliktas

pirminis ir išsamus poveikio aplinkai vertinimas);

4) su Kultūros vertybių apsaugos departamentu

(nekilnojamųjų kultūros vertybių tvarkymo darbų projektai arba

tų vertybių apsaugos zonose statomų statinių projektai).

3. Tais atvejais, kai statybos projekte negalima įvykdyti

statybos techninių reglamentų reikalavimų ar nustatytų

atitinkamuose normatyviniuose dokumentuose specialių

reikalavimų, turi būti numatytos techninės priemonės

nukrypimams nuo tų reikalavimų kompensuoti, suderintos su

techninius reglamentus ar specialius reikalavimus nustatančius

normatyvinius dokumentus patvirtinusiomis institucijomis.

4. Statinių projektai, kuriems yra privaloma statybos

projekto ekspertizė, tvirtinami tik esant teigiamai šios

ekspertizės galutinei išvadai.

5. Statinių projektų derinimo ir tvirtinimo tvarką

nustato Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės valdžios

institucija.

 

VII SKYRIUS

 

STATYBOS DARBŲ VYKDYMAS IR STATINIO ATIDAVIMAS NAUDOTI

 

18 straipsnis. Leidimų statyti, rekonstruoti, remontuoti

 

ir griauti išdavimas

1. Statiniai Lietuvos Respublikoje gali būti statomi arba

griaunami tiktai gavus apskrities valdytojo administracijos

statybos valstybinės priežiūros tarnybos leidimą statyti,

rekonstruoti, remontuoti (toliau - statyti) ar griauti.

Pagalbinių statinių ir darbų, kuriems statyti nereikia

leidimo, sąrašą tvirtina Vyriausybė arba jos įgaliota

valstybės valdžios institucija.

2. Leidimus statyti ir griauti statinius, priskirtus

nekilnojamosioms kultūros vertybėms, taip pat statyti

statinius tų vertybių apsaugos zonose išduoda apskrities

valdytojo administracijos statybos valstybinės priežiūros

tarnyba tik po to, kai Kultūros vertybių apsaugos

departamentas išduoda leidimą šiems darbams.

3. Leidimą statyti ar griauti apskrities valdytojo

administracijos statybos valstybinės priežiūros tarnyba

išduoda tik po to, kai nustato, kad:

1) statyba ar griovimas atitinka įstatymų, poįstatyminių

teisinių aktų ir statybos bei kitų normatyvinių dokumentų

reikalavimus;

2) projektas atitinka detalaus teritorijos plano

reikalavimus ir yra suderintas bei patvirtintas nustatyta

tvarka (atlikus jo privalomą ekspertizę).

4. Leidimą statyti ar griauti gali atšaukti apskrities

valdytojas tik tais atvejais:

1) kai visuomenės reikalams įstatymų nustatyta tvarka

paimamas žemės sklypas (jo dalis);

2) teismo sprendimu, jei leidimas statyti ar griauti

išduotas pažeidžiant įstatymą ar nustatytą leidimų išdavimo

tvarką;

3) kai nustatyta tvarka neištaisius nukrypimų nuo

patvirtinto statinio projekto nusprendžiama paimti statinį

valstybės ar savivaldybės nuosavybėn.

5. Dėl leidimo atšaukimo statytojui padaryta žala turi

būti atlyginta Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

6. Leidimų statyti ar griauti išdavimo tvarką nustato

Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės valdžios institucija.

7. Statomų ir griaunamų statinių apskaitą ir registrą

tvarko apskrities valdytojo administracijos statybos

valstybinės priežiūros tarnyba.

 

19 straipsnis. Statybos rangos sutartys

 

1. Rangos sutartis yra pagrindinis teisinis dokumentas,

nustatantis statytojo (užsakovo) ir statybos rangovo

tarpusavio santykius, atsiskaitymo tvarką ir formas, turtinę

atsakomybę ir sutartinių įsipareigojimų vykdymą.

2. Kai statoma visuomenės lėšomis, statybos rangos

sutartys sudaromos Vyriausybės nustatyta tvarka.

3. Kilus ginčui dėl sutarties vykdymo, šalys turi jį

spręsti tarpusavio konsultacijose arba tarpininkaujant

tretiesiems asmenims. Jeigu taip išspręsti ginčo nepavyksta,

šalys perduoda ginčą spręsti teismui ta tvarka, kurią jos yra

nustačiusios sutartyje arba dėl kurios susitaria vėliau.

 

20 straipsnis. Statybinės medžiagos, statybos gaminiai,

 

dirbiniai ir įrenginiai

Statybinės medžiagos, statybos gaminiai, dirbiniai ir

įrenginiai privalo turėti kokybę patvirtinančius sertifikatus.

Tipizavimo, žymėjimo, sertifikavimo ir naudojimo sąlygas bei

sertifikavimo tvarką nustato Vyriausybės įgaliotos valstybės

valdžios institucijos.

 

21 straipsnis. Statinių priėmimas naudoti ir jų

 

naudojimas

1. Statiniai, kurių statybai reikalingas leidimas,

priimami naudoti tik atlikus visus statinio projekte numatytus

darbus ir įvykdžius projektavimo technines ir specialias

sąlygas, atlikus nutiestų inžinerinių tinklų ir komunikacijų

bandymus bei padarius kontrolines geodezines nuotraukas.

2. Pastatytų statinių priėmimo naudoti tvarką ir

reikalavimus reglamentuoja normatyviniai statybos dokumentai.

3. Statinį galima naudoti tik įvykdžius šio straipsnio

pirmosios dalies reikalavimus.

4. Priimti naudoti statiniai turi būti įregistruoti.

Registravimo tvarką nustato įstatymai ir poįstatyminiai aktai.

 

 

VIII SKYRIUS

 

AVARIJA

 

22 straipsnis. Statinio avarija

 

1. Avarija yra statinio ar jo dalies, taip pat pastolių,

konstrukcijų elementų, sandarinimo pertvarų ir ramsčių

nevaldoma griūtis, taip pat žemės nuošliaužos statybų iškasose

ir pylimuose.

2. Įvykus avarijai, statybos rangovas (statinį statant ar

griaunant) ir naudotojas (jei avarija įvyko pastatytame

statinyje) privalo nedelsdamas:

1) organizuoti ir suteikti pagalbą nukentėjusiesiems;

2) imtis skubių priemonių, kad būtų išvengta tolesnių

avarijos pasekmių;

3) apsaugoti avarijos vietą nuo poveikių, kurie gali

kliudyti avarijos priežasčių tyrimui;

4) pranešti apie avariją savivaldybei, apskrities

valdytojo administracijos statybos valstybinės priežiūros

tarnybai; jei avarija įvyko statybos metu, - taip pat

statytojui (užsakovui), statinio statybos techniniam

prižiūrėtojui ir projektuotojui; jei yra nukentėjusių žmonių,

- taip pat prokurorui ir valstybinei darbo inspekcijai;

5) aprašyti statinio būklę po avarijos bei nurodyti

pakitimus ir jų atsiradimo vietas.

3. Avarijos tyrimo ir likvidavimo tvarką nustato statybos

normatyviniai dokumentai.

 

IX SKYRIUS

 

STATYBOS VALSTYBINIS REGULIAVIMAS.

STATYBOS PRIEŽIŪRA

 

23 straipsnis. Statybos valstybinis reguliavimas

 

1. Lietuvos Respublikoje valstybės interesams statybos

srityje atstovauja Vyriausybės įgaliota valstybės valdžios

institucija, kuri įgyvendindama valstybės statybos politiką:

1) formuoja gyvenamojo būsto ir viso statybos komplekso

bei vietinių statybinių medžiagų gamybos plėtojimo strategiją;

2) ekonominiais ir teisiniais metodais reguliuoja

statybos subjektų veiklą;

3) kuria, papildo, atnaujina Lietuvos nacionalinę

normatyvinių statybos dokumentų sistemą, nustato tų dokumentų

įteisinimo tvarką, tvirtina statybos techninius reglamentus;

4) nustato statinių projektavimo, statinių statybos, jų

atidavimo naudoti ir statinių naudojimo valstybinės priežiūros

reikalavimus ir jos metodinius principus;

5) vykdo kitas Vyriausybės patvirtintuose nuostatuose

nustatytas funkcijas.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, be šiame įstatyme

nustatytų reikalavimų, gali nustatyti papildomus valstybinės

reikšmės statinių ir branduolinės energetikos statinių

statybos reikalavimus.

 

24 straipsnis. Statybos valstybinė priežiūra

 

1. Statinių projektavimo, statinių statybos, jų atidavimo

naudoti, statinių naudojimo ir griovimo valstybinę priežiūrą

(toliau - statybos valstybinė priežiūra) sudaro:

1) leidimų statyti ar griauti statinius išdavimas bei

atšaukimas;

2) statinių statybos proceso priežiūra nuo statybos

pradžios iki statinių atidavimo naudoti ir statinių griovimo

priežiūra;

3) statinių statybos sustabdymas;

4) statinių naudojimo priežiūra.

2. Statybos valstybinę priežiūrą atlieka apskričių

valdytojų administracijos statybų valstybinės priežiūros

tarnybos, kurių veiklos atitikimą šio įstatymo nuostatoms

tikrina Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės valdžios

institucija.

3. Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės valdžios

institucija savo iniciatyva arba specialių reikalavimų

valstybinės priežiūros institucijų teikimu turi teisę

panaikinti ar pakeisti apskrities statybos valstybinės

priežiūros tarnybos priimtus sprendimus, jei jie prieštarauja

įstatymams, poįstatyminiams aktams ar normatyviniams statybos

dokumentams.

4. Valstybės valdžios institucijos pagal joms įstatymų

suteiktą kompetenciją atlieka specialių reikalavimų valstybinę

priežiūrą:

1) nustatydamos specialias projektavimo sąlygas ir

kontroliuodamos, kaip jų laikomasi;

2) nustatyta tvarka dalyvaudamos atiduodant statinius

naudoti.

5. Vyriausybės arba jos įgaliotos valstybės valdžios

institucijos specialių reikalavimų valstybinės priežiūros

institucijų ir apskrities valdytojo administracijos statybos

valstybinės priežiūros tarnybos įgalioti pareigūnai turi teisę

netrukdomi įeiti į statybos teritoriją bei reikalauti pateikti

visus statybos dokumentus.

6. Statybos geodezinių tyrimų valstybinę priežiūrą vykdo

apskričių valdytojų administracijos žemėtvarkos ir geodezijos

tarnybos.

7. Statybos inžinerinių geologinių tyrimų valstybinę

priežiūrą vykdo Lietuvos geologijos tarnyba.

8. Specialistų, vykdančių statybos ir specialiųjų

reikalavimų valstybinės priežiūros funkcijas, atestavimo

tvarką, reikalavimus ir vertinimo kriterijus nustato ta

valstybės valdžios institucija, kuriai pavesta tą funkciją

vykdyti.

9. Statybos valstybinės priežiūros tvarką nustato

Vyriausybė.

 

25 straipsnis. Statinių projektų ekspertizė. Statinių

 

ekspertizė

1. Visų valstybinės reikšmės statinių, visuomenės lėšomis

statomų statinių (pagal Vyriausybės arba jos įgaliotos

valstybės valdžios institucijos patvirtintą sąrašą), ypatingos

svarbos statinių, nurodytų šio įstatymo 11 straipsnio

antrojoje dalyje, taip pat statinių, kurių statyba susijusi su

kelių apskričių interesais, statinių projektų ekspertizė yra

privaloma.

2. Statinių ekspertizė atliekama Vyriausybės arba jos

įgaliotos valstybės valdžios institucijos ar apskrities

valdytojo administracijos statybos valstybinės priežiūros

tarnybos reikalavimu, o nekilnojamųjų kultūros vertybių

tvarkymo darbų ir statinių, statomų tų vertybių apsaugos

zonose - Kultūros vertybių apsaugos departamento reikalavimu.

3. Statinių projektų ekspertizės ir statinių ekspertizės

atlikimo tvarką ir reikalavimus nustato Vyriausybė arba jos

įgaliota valstybės valdžios institucija.

4. Nekilnojamųjų kultūros vertybių ir jų apsaugos zonų

tvarkymo darbų statybų projektų ekspertizės tvarką nustato

Kultūros vertybių apsaugos departamentas.

5. Valstybinės reikšmės statinių projektų privaloma

ekspertizė turi būti atliekama tik konkurso tvarka.

6. Privalomai statinio projekto ir statinio ekspertizei

vadovauja ekspertizės vadovas, kuriam taikomi šio įstatymo 8

straipsnio antrosios, trečiosios ir ketvirtosios dalių

reikalavimai.

7. Ekspertizės išlaidas atlygina statytojas (užsakovas).

 

26 straipsnis. Statinio statybos techninė priežiūra

 

1. Statinio statybos techninė priežiūra yra privaloma.

2. Pagalbinių statinių, kurių statybos techninė priežiūra

nebūtina, sąrašą tvirtina Vyriausybė arba jos įgaliota

valstybės valdžios institucija.

3. Statinio statybos techninę priežiūrą organizuoja

statytojas (užsakovas).

4. Statinio statybos techninės priežiūros vykdymo tvarką

reglamentuoja normatyviniai statybos dokumentai.

 

27 straipsnis. Statinio statybos autorinė priežiūra

 

1. Statinio statybos autorinę priežiūrą atlieka statybos

projekto autoriai pagal statytojo (užsakovo) ir projektuotojo

sutartį.

2. Valstybinės reikšmės statinių, ypatingos svarbos

statinių, nurodytų šio įstatymo 11 straipsnio antrojoje

dalyje, visuomenės lėšomis statomų statinių (pagal Vyriausybės

arba jos įgaliotos valstybės valdžios institucijos patvirtintą

sąrašą), aplinkos apsaugos ir inžinerinių įrenginių, taip pat

nekilnojamosioms kultūros vertybėms priskirtų statinių

tvarkymo darbų autorinė priežiūra yra privaloma.

3. Statinio statybos autorinės priežiūros tvarką nustato

Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės valdžios institucija.

 

28 straipsnis. Visuomenės informavimas

 

1. Apie detaliame plane numatytų statinių statybos

pradžią savivaldybių vykdomosios institucijos privalo

informuoti visuomenę per seniūnijas, vietinę spaudą ir fizinių

bei juridinių asmenų prašymu teikti apie ją platesnę

informaciją.

2. Fiziniai ir juridiniai asmenys, kurie gyvena, turi

valdas ar buveinę tai savivaldybei priklausančioje

teritorijoje, gali reikšti pastabas ar teikti siūlymus dėl

numatomų statinių statybų, o dėl valstybės ir visuomenės

tvarkomų kelių tiesimo - visi fiziniai ir juridiniai asmenys,

nesvarbu, kokia jų gyvenamoji vieta.

3. Savivaldybės privalo per 20 dienų nuo raštiško pastabų

ar siūlymų gavimo raštu atsakyti pareiškėjui.

4. Jeigu pareiškėjas nepatenkintas planuojama statyba,

jis turi teisę kreiptis į teritorijos detalų planą

patvirtinusią instituciją, o jei buvo pažeisti įstatymai ar

normatyvinių dokumentų privalomieji reikalavimai, - į teismą.

 

29 straipsnis. Statinio statybos sustabdymas

 

1. Statinio, kuriam statyti išduotas leidimas, statyba

gali būti sustabdyta apskrities valdytojo administracijos

statybos valstybinės priežiūros tarnybos reikalavimu,

nustačius, kad statytojas (užsakovas) arba rangovas pažeidė

statinio projekto, taip pat statybos ir nekilnojamųjų kultūros

vertybių apsaugos normatyvinių dokumentų reikalavimus.

2. Statytojas (užsakovas) ir rangovas privalo likviduoti

nurodytus pažeidimus bei jų padarinius ir gauti statybą

sustabdžiusios institucijos raštišką sutikimą tęsti statinio

statybą.

 

30 straipsnis. Nebaigto statyti statinio perleidimas

 

1. Nebaigto statyti statinio perleidimo kitam juridiniam

ar fiziniam asmeniui sutartis gali būti notaro patvirtinta tik

pateikus apskrities valdytojo administracijos statybos

valstybinės priežiūros tarnybos pažymą, kad statinys statomas

be esminių nukrypimų nuo suderinto bei patvirtinto projekto.

2. Juridiniam ar fiziniam asmeniui, įsigijusiam nebaigtą

statyti statinį, pereina visos statytojo, gavusio leidimą šį

statinį statyti, prievolės ir teisės tik perregistravus

leidimą.

 

X SKYRIUS

 

GRIOVIMAS

 

31 straipsnis. Statinio nugriovimas

 

1. Baigti ir nebaigti statyti statiniai nugriaunami šiais

atvejais:

1) savininko noru;

2) kitų juridinių, fizinių asmenų pasiūlymu savininkui

sutikus;

3) kai tai numatyta teritorijos detaliame plane arba kai

jie trukdo valstybinės reikšmės statyboms (abiem atvejais po

to, kai žemės sklypas ar jo dalis arba statinys paimamas

visuomenės reikalams);

4) kai jie liko be naudotojų ir toliau juos naudoti

netikslinga;

5) kai baigėsi laikino statinio naudojimo terminas;

6) kai statiniai arba jų dalys fiziškai susidėvėjo ir

kelia grėsmę žmonėms bei aplinkai, o šis pavojus nepašalinamas

per statybos valstybinės priežiūros institucijų nustatytą

laiką;

7) kai jie pastatyti ar statomi pažeidžiant šį ar kitus

įstatymus;

8) kitais Civilinio kodekso nustatytais atvejais.

2. Kai statinys griaunamas šio straipsnio pirmosios

dalies 2 ir 3 punktuose nurodytais atvejais, savininkui turi

būti atlyginta įstatymų ar Vyriausybės nustatyta tvarka.

3. Tam tikrais atvejais apskrities valdytojo

administracija kartu su atitinkama savivaldybe, kai nevykdomi

29 straipsnyje nurodyti reikalavimai arba netikslinga laikytis

šio straipsnio pirmosios dalies 7 punkto, gali pateikti

ieškinį teismui dėl statinio perėmimo valstybės arba

savivaldybės nuosavybėn Lietuvos Respublikos įstatymų

nustatyta tvarka.

4. Statinio nugriovimo tvarką reglamentuoja normatyviniai

statybos dokumentai.

 

XI SKYRIUS

 

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

32 straipsnis. Atsakomybė už įstatymo pažeidimus

 

Juridiniams ir fiziniams asmenims, pažeidusiems šį

įstatymą, taikoma Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta

administracinė, civilinė ir baudžiamoji atsakomybė.

 

33 straipsnis. Ginčų sprendimas

 

1. Ginčus dėl statinių projektavimo, statinių statybos,

jų atidavimo naudoti, statinių naudojimo, nugriovimo ir

statybos valstybinės priežiūros sprendžia pagal savo

kompetenciją apskrities valdytojo administracijos statybos

valstybinės priežiūros tarnybos, Vyriausybė arba jos įgaliota

valstybės valdžios institucija, teismas Lietuvos Respublikos

įstatymų nustatyta tvarka.

2. Ginčai tarp Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių

juridinių ir fizinių asmenų sprendžiami Lietuvos Respublikos

įstatymų nustatyta tvarka, jeigu Lietuvos Respublikos

tarpvalstybinėse ar rangos sutartyse nenumatyta kitaip.

 

34 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

 

1. Šis įstatymas įsigalioja nuo 1996 m. rugsėjo 1 d.,

išskyrus 8 straipsnio antrąją dalį, 11 straipsnio antrąją

dalį, 11 straipsnio trečiosios dalies 1 punktą, 12 straipsnio

antrąją dalį, 12 straipsnio trečiosios dalies 1 punktą, 13

straipsnio pirmąją dalį, kurios įsigalioja nuo 1997 m. liepos

1 d.

2. Šio įstatymo 11 straipsnio penktoji dalis, 12

straipsnio penktoji dalis, 13 straipsnio penktoji dalis

galioja tik tiems statiniams, kurie pradedami projektuoti ir

statyti po šio įstatymo įsigaliojimo.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti
Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: